DIY, Idea Kreatif

Jemu Dengan Sarung Wingchair Yang Sama? Cuba Idea DIY Ini

Mohon share tanda suka

Sarung kerusi atau sofa dah bertukar kusam? Kadang-kadang kalau basuh pun warnanya pasti tak sama sewaktu awal-awal guna dulu. Buat anda yang menghadapi masalah ini, selain daripada membeli sarung yang baru, apa kata cuba idea DIY ini yang dikongsikan oleh pengguna Facebook yang menggunakan nama Aurora Homedeco yang menunjukkan cara membuat sarung baru pada wingchair. Lebih mudah kerana saiznya boleh diadjust mengikut saiz wingchair. Bila tengok hasilnya di bawah, terus nampak macam kerusi baru.

Jadi, untuk anda yang mungkin dah rasa jemu dengan sarung kerusi yang lama tu, boleh lah ikut idea tuan rumah ni. Boleh juga cuba menggantikan sarung-sarung atau alas perabot-perabot lain untuk memberikan wajah baru terhadap ruang dalaman rumah anda. Pasti suasana juga akan bertukar menarik kan.

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

Terbalikkan kain dengan meletakkan bahagian yang bercorak di bawah dan letakkan pada wingchair. Cucuk pin pada kain pada setiap bahagian dan potong kain mengikut bentuk setiap bahagian wingchair. Kemudian, jahit jelujur perlahan-lahan. Jika nak lebih mudah dan cepat, buat lah 2 orang.

VIEW IN GALLERY

Cantumkan kain mengikut jahitan jelujur tadi.

VIEW IN GALLERY

Kemudian, jahitkan bahagian tepi.

VIEW IN GALLERY

Buat dan jahit ropol untuk dijadikan skirt pada bahagian bawah wingchair.

VIEW IN GALLERY

Cantumkan ropol dengan sarung wingchair yang telah siap dijahit tadi.

VIEW IN GALLERY

Tambahkan kain renda kecil pada hujung ropol dan jahit.

Terbalikkan semula kain pada asal dan sarungkan pada bahagian wing terlebih dulu kerana lebih senang untuk dimasukkan. Bahagian bawah tidak menggunakan getah kerana saiznya telah mengikut bentul asal wingchair. Hanya tanggal dan keluarkan saja sarung untuk dibasuh.
Kredit: Aurora Homedeco

Related Posts