15 Soalan Lazim Tentang DIY Wainscoting Terjawab!

Mohon share tanda suka

Hiasan dalaman sesebuah rumah banyak dipengaruhi oleh warna dan tema dinding.Pemilihan warna tema dinding juga sangat penting untuk memberi impak ruang nampak lebih luas. Jika kena dengan padanan warna, aksesori & susun atur perabot, sesebuah ruang akan nampak lebih luas dan mewah.

DIY Wainscoting Dinding Memberikan Nafas Baru Pada Ruang.

Dulu ramai yang beranggapan pemasangan wainscotting dinding memerlukan modal yang besar. Ada juga yang berpendapat wainscoting hanya sesuai untuk rumah mewah atau hotel mewah saja. Kini pandangan tersebut terbukti meleset dengan pelbagai idea Diy wainscoting. Tidak perlu lagi upah kontraktor untuk pasang wainscoting pada dinding rumah, harga upah pasang wainscoting bukannya murah. Lihat ni sebagai contoh, ada yang bermodalkan RM 159 boleh hasilkan DIY wainscoting yang bertaraf hotel!

Baru-baru ini seorang pengguna facebook tampil dengan menjawab beberapa kemusykilan yang selalu dihadapi oleh mereka yang berminat untuk DIY wainscoting. Ikuti perkongsian beliau yang banyak membantu.

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

DIY Wainscoting
.
Soalan-soalan yang selalu orang tanya:-

1.Mane nak cari kayu wainscoting ni?
Cari di kedai hardware yang agak besar, selalunya yang ade jual pasir & kayu.

2.Nak cakap macam mane dengan apek tu?
Cakap kat dia nak kayu bunga
(kalau cakap nak kayu wainscoting harapan tipis nak jumpa. Sebab dia pun tak paham ape wainscoting tu ape mende kayu )
Pilih la kayu yang cantik-cantik dan lurus untuk mudahkan kerja kita.

3. Berapa harga kayu ni?
Yang besar rm12-14
yang kecik Rm4-6
harga bergantung pada kedai.

4. Berapa panjang kayu ni?
Sebatang 7 kaki
7 kaki tu panjang mane?
Paling simple nak agak…cuba melangkah setiap langkah lebih kurang 1 kaki, langkah la macam melangkah kat bazar ramadhan. Bukan melangkah bila dah dengar azan.

5. Kene potong sendiri ke?
haah kalau suruh dia potong,
Baik suruh je apek tu buat semua sampai habis.

6. Kayu nak kene gosok bagi licin ke?
Ye kene gosok sikit bagi licin, guna kertas pasir no2.

7. Nak tampal pakai gam ke paku?
Guna gam pun boleh. Calit sikit-sikit je. kalau banyak nanti comot terkeluar lebihan gam masa menampal.
Lepas tu tampal guna masking tape biar dia kering.
Saya lebih selesa guna paku.

8. Berapa lama kering gam tu?
Nak tunggu 2-3 hari pun boleh…tapi dia kering dalam 10 minit je.

9. Paku tu untuk ape?
Paku di gunakan jika dinding tak rata. gam lambat kering.
Paku berapa panjang?
Beli yang 1 inci cakap kat dia nak paku simen. Harga sekotak rm3.50

10. Ade berapa biji paku dalam kotak?
Kira sendiri. tak lalu nak kira.

11. Yang lubang-lubang tu nak tutup guna ape?
Guna wood sealer sebotol rm8 ade warna putih dan coklat. comot sikit tak pe…lepas tu gosok guna kertas pasir bagi licin.

12. Yang macam pistol tu ape?
Itu namanya sesiku L. Di gunakan untuk dapakan sudut 45 & 90darjah.

13. Apa formula & ukuran?
Guna 4 inci setiap jarak dari lantai dan di antara kotak dan kotak

14. 1 dinding berapa kotak?
Terpulang kalau rajin potong & gosok buat la berapa banyak kotak pun.

15. Guna cat minyak ke cat air?
Saya guna Cat Jotun majestic. Tak tau minyak ke air.

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

VIEW IN GALLERY

Sekian terima kasih
Selamat mencuba sharing is caring
kredit: Mea Edie

Tags: #diy wainscotting rumah

Jaga Baik Rumah Sewa, Lelaki Ini Ubahsuai Dapur Dengan Barang Shopee & IKEA
Mohon share tanda sukaSelagi boleh, semua kerosakan dalam rumah akan dibaiki sendiri. Begitu
Ambil Masa 4 Bulan, Lelaki Ini Bina Sendiri Tembok Dinding Rumah Guna Batu Kuari
Mohon share tanda sukaPelbagai jenis tembok dinding yang dihasilkan dari pelbagai bahan. Bagi
100% Hasil Tangan Sendiri, Suami Isteri Bina Taman Outdoor Cara Jimat Tapi Cantik
Mohon share tanda sukaBiarpun sangat meletihkan, kerana ingin fokus ke arah cantik yang
Design Semula Pantri Walk-In, Ini Transformasi Kepada Pantri Butler Melalui DIY
Mohon share tanda sukaApabila segala barang mempunyai tempat masing-masing, ruang pasti nampak teratur.

Comments are closed.